Team Bertus Noppers en Yuen Wong winnaar duo-dammen

Gezellig duo-dammen

Het nieuwe (dam)jaar werd bij de Bornse damvereniging feestelijk geopend met een avond zgn. duo-dammen. De goed smakende oliebollen van huisbakker “Bart” (Venneker) stonden klaar.

Een ieder wenste elkaar bij binnenkomst allereerst de beste wensen. In het koffiegesprek werd uiteraard nog even stilgestaan bij de pijnlijke sterfgevallen van het afgelopen jaar. Wedstrijdleider Henk de Lange koppelde daarna 18 opgekomen leden in teams van twee spelers aan elkaar. Duo-dammen wordt gespeeld met een team van twee spelers, die het opneemt tegen een ander damkoppel. Ieder team krijgt 10 minuten speeltijd en om de twee minuten wordt er van bord gewisseld en zit je zo ineens achter het bord van je compagnon. En dat was soms erg schrikken; wat kon je teamgenoot in twee minuten toch een puinhoop aanrichten. Hilarisch ging het er als vanouds weer aan toe. Mooie zetten werden afgewisseld met enorme blunders. Door de snelheid in wisselen gingen spelers zelfs soms op de verkeerde stoel zitten.

Het winnende team Bertus Noppers (2e groep speler) en Yuen Wong (clubkampioen) won acht partijen met de overtuigende cijfers van 4-0; in één enkel wedstrijdje moesten ze genoegen nemen met een remise, wat in deze wedstrijd nog wel een winnende uitslag van 3-1 betekende. Derhalve gingen ze overtuigend met negen overwinningen, een ongeslagen status, aan de haal. Het team van Michiel Hagreis en Peter Behrens snoepte het winnende koppel dit puntje af. Laatstgenoemd team werd hierdoor verdiend tweede en het team van Jan Bosch en Richard Vollenbroek fraai derde. Humorvol merkte Willem Buschers na de bekendmaking van de uitslag op: “Yuen, je mag wel blij zijn met zo’n topperspeler als Bertus naast je…….”

Onder het spelen waren er smakelijke hapjes, gemaakt door barkeeper en de meespelende Walther Broekate. Eerste groep/speler Walther had tweede groep-speler Willem Buschers als medespeler. In de wandelgangen hoorde je wel wat gemopper door Walther over de damvaardigheden van Willem, maar op het eind van de avond bleek dat gewoon gespeeld, hij had best nog wel even door willen gaan, zo zei hij. En volgend jaar zo mogelijk graag weer in dezelfde samenstelling. Dit team bracht het toch succesvol tot de ondankbare vierde plaats, net naast het podium. De 5e plaats werd knap ingenomen door Marinus Bosman en Ernst Koster, beiden uitkomend in de tweede groep. De eerste vier teams hadden allen een sterke eerstegroepspeler in het team. Een aantal spelers, waaronder met name Loes Grooters, deed veelal nog een zet ná het aangeven van het moment van wisselen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, maar bracht gelukkig op zo´n avond als deze verder geen scheve of boze gezichten. Maar uiteraard, zoals het er bij de Bornse damclub altijd gezellig aan toe gaat, wel de nodige snerende opmerkingen…..

Vrijdag a.s. wordt weer verder gegaan met de onderlinge competitie in beide groepen, waarbij u van harte wordt uitgenodigd een kijkje te komen nemen.

De volledige uitslag:

1. Yuen Wong / Bertus Noppers 16 punten;

2. Michiel Hagreis / Peter Behrens 10 punten; (op bordpunten)

3. Jan Bosch / Richard Vollenbroek 10 punten;

4. Walther Broekate / Willem Buschers 8 punten; (op bordpunten)

5. Marinus Bosman / Ernst Koster 8 punten;

6. Hans v.d. Zon / Bart Venneker 6 punten;

Jos Moorman / Gerard Santen 6 punten;

1. Peter van Esch / Fons ten Broeke 4 punten; (de laatste 3 partijen met Bennie Vetketel)

2. Loes Grooters / Marinus Freriks 4 punten; (op bordpunten)