Opmars Peter Behrens

Onderlinge competitie.

Voor de onderlinge competitie stonden er weer een groot aantal wedstrijden op het programma.

Koploper Yuen Wong nam het op tegen een van de degradatie-kandidaten Jos Moorman. Jos werd direct zwaar onder druk gezet. Na een zet of twintig liet hij bij anderen al doorschemeren er niet veel heil meer in te zien. Hij maakte positioneel fouten, waardoor hij na toch nog ruim veertig zetten Yuen de hand moest schudden. Henk de Lange had een gelijkwaardige stand tegen Hans van der Zon, maar in een vrij dunne stand maakte Hans een enorme fout, waardoor Henk combinatief een schijf won en teleurgesteld in zichzelf gaf Hans toen vrijwel meteen op.

De nummers twee en drie op de lijst achter Yuen, Nico Rosink en Michiel Hagreis, moesten het tegen elkaar opnemen. Beiden moesten, na een gelijkwaardige partij, berusten in een remise, waardoor koploper Yuen Wong weer een punt op hen uitloopt.

In groep twee profiteerde Peter Behrens door zijn partij winnend af te sluiten tegen Fons ten Broeke, deze laatste kon door een foutieve zet zonder punten weer richting Haaksbergen vertrekken. Peter loopt door deze overwinning in op de nummers een en twee, die beiden stil lagen. Het blijft hier ongemeen spannend; Peter heeft namelijk minder verliespunten dan de boven hem staande spelers. Bertus Noppers haalde er een voor hem niet te moeilijk zetje uit, waardoor hij vrijelijk door kon naar dam en hierdoor ook nog in het aantal schijven voor kwam. Bart Venneker sputterde nog wat tegen, maar moest al snel de pijp aan maarten geven. Henk Jansen kwam een steen voor, stond hierdoor beter, maar verzuimde de overwinning veilig te stellen. Het leek alsof hij te snel speelde in het eindspel. Marinus Freriks kon hier slim gebruik van maken en nog een remise in de wacht slepen. Albert Veldman boekte een fraaie zege op Arie Hanegraaf, die zich liet vastzetten. Het leek erop dat subtopper Gerard Santen geen moeite zou krijgen met Willem Buschers. Gerard kwam een steen voor, die hij later, zoals hij zelf stelde, weer moest inleveren, omdat hij anders in de problemen zou komen. Hierna liep de wedstrijd naar een voor Willem fraaie remise.

Uitslagen:

Landelijke competitie:

Harderwijk 2 - Almelo/Borne comb. 8 – 12 (Almelo/Borne comb. kampioen)

Groep 1:

Yuen Wong - Jos Moorman 2 – 0