Jos Moorman nieuwe voorzitter damvereniging

Bij de Bornse damvereniging was er afgelopen vrijdag geen reguliere onderlinge competitie; de structurele jaarvergadering stond op de agenda.

Omdat de voorzitter onverwacht was overleden moest er een nieuwe voorzitter worden gekozen. Daarnaast was de functie van wedstrijdleider vacant. Jos Moorman werd unaniem tot voorzitter gekozen en Henk de Lange neemt de plaats van Niels Meijer in als wedstrijdleider. Jos stond in zijn inaugurele speech stil bij het overlijden van de voorzitter, alsook bij het overlijden van een echtgenoot van een van de leden. Er werd hiervoor, na een passend gedicht van Toon Hermans, één minuut stilte in acht genomen. Naast de gebruikelijke onderwerpen, zoals begroting en competitie-indeling, werd besloten om een clubavond te laten plaatsvinden in het AZC te Azelo. Zo worden de hier onder gebrachte vluchtelingen in contact gebracht met het plaatselijke verenigingsleven. Deze avond vindt plaats op vrijdag 20 februari a.s.

Onder winterse omstandigheden stond er voor de dammers van ABC (Almelo/Borne Combinatie) nog een laatste uitwedstrijd in De Krim op het programma. Ze waren reeds kampioen en hadden alle wedstrijden tot nu toe gewonnen. Misschien was de juiste focus er daarom niet meer? In ieder geval werd er volkomen onverwacht verloren. Gertjan Kolsté leverde wel een goede prestatie door “wat te drukken” en te dreigen met een doorbraak, hetgeen leidde tot schijf- en partij winst. Gerrit Bosch speelde knap remise tegen een sterke tegenstander. Michiel Hagreis miste een reële winstkans en moest berusten in een puntendeling. De remises van Nico Rosink en Jan Bosch waren stabiel en gelijkwaardig. Leo Springer vergaloppeerde zich met een tijdelijk schijf-offer wat weerlegd werd door een doorbraak van zijn tegenstander, Leo mocht niet mopperen over het feit dat zijn tegenstander tevreden was met een snelle remise. Matthijs van Hofwegen liet zich opsluiten, kreeg een slechte stand en met een foutieve ruil, kwam hij een schijf achter en ging de bieten-brug op. Frank Eektimmerman had een slechte opbouw en zijn tegenstander dreigde met doorbreken. Frank offerde nog wat maar kon het onheil niet meer keren. Henk de Lange kwam in een nadelige klassiek-achtige stand terecht. Er was nog één kans op redding, maar Henk zag het niet, kreeg een slecht eindspel en moest de pijp aan Maarten geven. Invaller Danny Crompvoets kreeg een goede en misschien wel gewonnen stand op het bord maar liep in een vrij eenvoudige doorbraak-combinatie.

Een duidelijke 13 -7 nederlaag derhalve.

De jeugd hield zich, onder leiding van jeugdtrainer Walther Broekate, bezig met een avondje sneldammen. Vier jeugdleden waren ditmaal op komen dagen. Jelle won al zijn drie partijen, Robin twee en Rick bleef steken op een winstpartij.

Uitslagen:

Landelijke competitie: