Clubavond BDV in het AZC

a1

‘Dit zouden alle verenigingen moeten doen’

Het is makkelijk voor te stellen: je bent goed opgeleid, hebt een mooie baan, een gezin, een huis. Wat bijna niet voor te stellen is, is van de een op de andere dag in een klein kamertje te zitten, zonder familie, zonder geld, zonder baan. Honderden – onder meer - Syriërs overkwam het. En die zitten nu in die omstandigheden in het AZC in Azelo. Werken? Ze willen dolgraag, maar mogen niet. Meer opleiding volgen? Idem. En dus ging hun wereld ineens van groot naar heel klein.

Sport verbroedert

Wie bovenstaande bedenkt, voelt zich wellicht ook aangeraakt om met zijn sportvereniging deze mensen te bezoeken. Immers: sport verbroedert en om sport te beoefenen is meestal geen taal nodig. Daarom trokken bijna alle leden van de Bornse Damvereniging afgelopen vrijdag op hun clubavond dit keer niet naar clubgebouw De Fontein, maar naar het AZC in Azelo. Daar, in de recreatiezaal, zaten ruim twintig kinderen en stroomden uiteindelijk ook tientallen volwassenen toe. Met de dammers erbij zat er zeker 60 man in de ruimte. Dat leverde vooral veel gezelligheid op, naast leuke potjes dammen.

Sporten zonder taalbarrière

“Vooraf dacht ik dat de regels van de damsport internationaal zijn”, vertelt initiatiefneemster Loes Grooters. “Maar het bleek dat de – veelal – Syriërs niet konden dammen of op een heel andere manier met de schijven en speelvelden omgingen. Dat was dus even schakelen”, lacht ze. Gelukkig konden de clubleden en bewoners hier prima mee omgaan.

In elkaar gezakte man

Naarmate de avond vorderde, ontstonden ook boeiende gesprekken met Engels sprekende bewoners. “Wat me trof was dat een van hen iets had meegemaakt, dat hij niet begreep en waarover hij mij om uitleg vroeg.” De man had van de week in Borne gelopen toen hij een ouder echtpaar zag, waarvan de man in elkaar zakte. De asielzoeker schoot te hulp. Maar zijn hulp werd niet op prijs gesteld. “Tja, mogelijk schrok de vrouw. Of wellicht was er iets medisch waar ze zelf al genoeg ervaring mee had.” Het maakte Loes in ieder geval duidelijk dat er nog veel te winnen valt over en weer. “De kinderen in het AZC leren de taal al razendsnel. Voor de volwassenen is dat een stuk moeilijker en mede daardoor ontstaat onbegrip. Hopelijk vinden bewoners van het AZC en Borne hierin een weg.” Ook andere verhalen raakten de clubleden. Zo sprak Jos een bewoner die met vierhonderd mensen op een honderdpersoonsboot naar – vermoedelijk – Italië was gezet. Deze man zag veel reisgenoten verdrinken…

Dammateriaal in bruikleen

Voorafgaand aan deze avond bedacht clublid Ernst Koster dat de vereniging de afgelopen jaren veel reservemateriaal opbouwde. Dat wordt vooral bij grotere toernooien gebruikt. “Maar of die borden nou in ons clubgebouw liggen of op het AZC, maakt voor ons niet uit.” En dus overhandigde clubvoorzitter Jos Moorman vrijdag maar liefst tien damborden en schijvensets in bruikleen aan trotse activiteitenbegeleider Wim ten Vaarwerk van het AZC.

52 weken (sport)clubs op de vloer?

Na afloop waren de reacties van de bewoners en clubleden razend enthousiast. Beiden gaven aan vaker iets met elkaar te willen doen. Wim en Jos spraken af ideeën hiervoor binnenkort uit te werken. “Dit zouden alle verenigingen eens moeten doen”, opperde Loes tot slot. “Volgens de KvK kent Borne honderd clubs en stichtingen. Als de hélft daarvan een keer iets voor het AZC organiseert, is er elke week wel iets te doen. En er zijn vast ook meer clubs met reservemateriaal…

a2

(ingezonden brief)

Beste leden van de Bornse damclub,

Afgelopen vrijdag 20 februari waren we te gast bij het AZC in Azelo.

De opkomst van beide kanten was geweldig, jullie hartelijk dank hiervoor.

We zijn erg warm ontvangen, het was een gezellige en geslaagde dam-avond. Dat kreeg ik ook mee van de activiteiten-begeleider Wim ten Vaarwerk van het AZC. De dam-kwaliteiten waren er niet altijd, maar we hebben als Bornse vereniging laten zien en voelen dat we willen helpen ze hier een aangenaam verblijf te geven en zodoende even op andere gedachten te kunnen komen.

Of deze actie een vervolg krijgt, wellicht nogmaals op het AZC of bij ons in ons eigen clubgebouw in welke vorm dan ook, overleggen we nog.

Ik sprak iemand die, met zo’n bootje als we zien op de t.v., is gevlucht. Een bootje waar maximaal 100 mensen op kunnen, moesten er over de 400 op. Over de 150 mensen zijn hierbij verdronken.

Zijn woorden: “moordenaars zijn het….”. Dit hebben we allen op het journaal kunnen waarnemen. Als je het zo persoonlijk van een iemand hoort, die er bij was, gaan de rillingen over je rug. En dit is maar één verhaal, zo heeft een ieder zijn eigen verschrikkelijke ervaringen.

Deze avond onttrok ze even uit deze wereld.

Clubleden, nogmaals bedankt voor jullie komst en enthousiasme.

Groet, Jos Moorman, jullie trotse voorzitter

a3