Opmars Henk Jansen

Voor de onderlinge competitie en de beker van de Bornse Dam Vereniging werden er weer een flink aantal partijen gespeeld. In de eerste groep won Yuen Wong met een fraaie en vernietigende damcombinatie van Hans van der Zon. Jos Moorman liep tegen Walther Broekate in een drie om vier combinatie en kreeg geen kans meer op herstel. Michiel Hagreis tegen Henk de Lange werd een  boeiende partij vol met offers en tegenoffers. Hoewel een slecht in vorm zijnde Henk verschillende kansen kreeg om een puntendeling te bereiken was dat niet aan hem besteed en na een lang eindspel moest hij in een nederlaag berusten.

Voor de beker speelde Nico Rosink tegen Arie Hanegraaf een oppermachtige partij. Arie speelde naar vermogen maar tegen dit machtsvertoon was hij niet bestand. Leo Springer kreeg een gunstige stand tegen Niels Meijer, en omdat Leo zijn geliefde eindspel kon spelen ging hij vlekkeloos naar de winst.

In groep 2 leek er  bijna een grote verrassing aan te komen. Bart Venneker stond gewonnen tegen Peter Behrens, maar door een fout in het eindspel liet hij Peter alsnog naar remise ontsnappen. Peter gaf ruiterlijk toe niet meer op een puntendeling gerekend te hebben. Gerard Santen tegen Loes Grooters  was eveneens een spannende partij. Pas tegen middernacht werd tot een puntendeling besloten. Een terechte uitslag daar de hele partij geen van beiden beslissend voordeel heeft gehad. Fons ten Broeke is dit seizoen duidelijk beter op dreef dan vorig jaar. Marinus Bosman moest in een remise berusten. Henk Jansen was de enige die twee punten kon bijschrijven. Hij wist na een blunder Albert Veldman te verslaan. Door dit resultaat houdt Henk goede vooruitzichten op het kampioenschap. De beide dammers uit Almelo maakten er een leuke partij van. Na veel afruilen in het begin bleef er een open stand over. Het kon nog alle kanten op. Maar de routine van beide heren gaf de doorslag met een puntendeling als logisch gevolg. Even leek Richard Vollenbroek door te breken maar Hans Lucassen had dit doorzien en wist mer een afruil onheil te voorkomen. Volgende week wacht ongetwijfeld weer een spannende ronde.

Uitslagen 6-3-’15:

Groep 1: