Goede prestatie nestor Leo Springer

Leo Springer, links op de voorgrond ,speelde probleemloos remise.

Wie denkt dat dammen een remise sport is ,komt bij de Bornse Dam Vereniging aan het verkeerde adres. Het was weer een heftig damavondje waarbij na felle strijd de remises schaars en de fraaie overwinningen talrijk waren.

Het 1e bekerteam moest aantreden tegen de sterke dammers van Witte van Moort. Jan Bosch ,Peter van Esch en Hans van der Zon moesten in een nederlaag berusten, maar de remise van nestor Leo Springer was zonder meer een fraai resultaat. In de 2e groep werd het tussen Bertus Noppers en Peter Behrens een leuke partij. Peter ging uiterst voorzichtig te werk ,beducht op een slagzetje waar Bertus bekend om staat. Lange tijd ging het gelijk op maar het eindspel was duidelijk winst voor Peter. Het verschil op de ranglijst tussen Marinus Bosman en Richard Vollenbroek is groot , maar Richard gaf knap partij. Uiteindelijk zag Richard een ruil over het hoofd en moest capituleren.

Arie Hanegraaf had de moeilijke taak om Henk Jansen het damleven zuur te maken, maar hij slaagde daar wonderwel in. Henk Jansen restte niets anders dan het remise aanbod te accepteren. Loes Grooters speelde tegen Bart Venneker. Bart was duidelijk niet bij de les ,twee keer blunderde hij ,en Bart hield het voor gezien. Albert Veldman tegen Willem Buschers was ook een partij waarin spectaculair geblunderd werd . Boekjes- wijsheid is voor nerds en kamergeleerden, maar de ware schoonheid van een slagzet wordt pas getoond wanneer deze daadwerkelijk uitgevoerd wordt. Liefst twee keer kreeg Willem een damzet om de oren en hij ging de bietenbrug op.

De partij tussen Bennie Vetketel en Marinus Freriks werd in het middenspel beslist. Bennie won een schijf en in het eindspel een tweede en die tegenslag kwam Marinus niet meer te boven. In de 1e groep maakten Yuen Wong en Henk de Lange er in hun verbeten jacht op een overwinning een marathon partij van. Pas na een lang eindspel wist Yuen tegenstander Nico Rosink op de knieën te krijgen. Hetzelfde lot was Jos Moorman beschoren , na een lange en spannende strijd moest hij uiteindelijk het onderspit delven tegen Henk. In de race naar het kampioenschap leidt Yuen Wong onbedreigd en comfortabel met maar liefst acht punten voorsprong op nummer twee Nico Rosink.

Uitslagen groep 1:

Yuen Wong- Nico Rosink 2-0