De leeuwenmoed van dammer Jan Bosch

Er was weer een  goede opkomst bij de onderlinge competitie van de Bornse Dam Vereniging . In de eerste groep was het treffen tussen Henk de Lange en Nico Rosink  een positionele laveerpartij. Na een vier om vier ruil verdedigde de niet in vorm zijnde Nico zich niet goed, een cadeautje dat door Henk gretig werd uitgepakt. Jan Bosch trad Yuen Wong onverschrokken en met open vizier tegemoet. Hij rukte ver op ,tot in de vijandige linies. Uiteindelijk kostte dat Jan een schijfje, hij had wel flink wat compensatie maar moest uiteindelijk toch buigen voor de rekenkracht van de jonge Yuen. In de partij tussen Peter van Esch en Michiel Hagreis werd het evenwicht nooit verbroken en restte een onvermijdelijke puntendeling.

In de tweede groep werd de partij tussen Loes Grooters en Hans Lucassen ,ondanks de stewardess–achtige look van Loes, een nogal matte voorstelling met remise als logische uitslag. Marinus Bosman bewees tegen Gerard Santen dat strategie wel degelijk een rol speelt, hij zette Gerard volledig klem en daarna was het snel bekeken. Achteraf klaagde Gerard over zijn slechte vorm. Bennie Vetketel en Arie Hanegraaf kennen elkaar door en door en een punten deling was het onvermijdelijke gevolg. Peter Behrens en Marinus Freriks waren aanvankelijk aardig aan elkaar gewaagd maar in het eindspel kon de laag geklasseerde Marinus het uiteindelijk toch niet bolwerken. Bart Venneker en Albert Veldman speelden een bizarre partij. Albert had de punten voor het oprapen maar blunderde in het eindspel, en Bart strafte dit genadeloos af. De partij Bertus Noppers tegen Willem Buschers werd al snel beslist in het voordeel van Willem. Bertus vergreep zich volkomen bij een slagkeuze , kwam vier schijven achter , en tegen beter weten in ging hij nog even door. Richard Vollenbroek tegen Henk Jansen was een spannende partij. Richard was na een noodzakelijke doorbraak te vroeg met het halen van een dam, en dat strafte Henk genadeloos af. De spanning aan de top is groot, Bosman, Behrens en Jansen zijn de grootste kanshebbers.

Uitslagen  20-3-’15:

Groep 1: