Winst Nico Rosink ondanks matige vorm

Iedere dammer kent het fenomeen, slecht in vorm zijn ,elke berekening kost veel energie, en men ploetert zich door de partij ,in de stille hoop niet te veel schade op te lopen.

Nico Rosink , in de beruchte matige vorm verkerend, moest het opnemen tegen de sluwe routinier Michiel Hagreis. Michiel ging voortvarend te werk , hij kreeg belangrijke velden onder controle , maar verzuimde om door te drukken. Met een belangrijke bevrijdende twee om twee ruil bracht Nico een taaie stand op het bord, die normaal gesproken tot een puntendeling had moeten leiden. Michiel beoordeelde het afspel echter verkeerd en tot zijn eigen stomme verbazing won Nico uiteindelijk zelfs nog! “Belachelijk dat ik dit nog win” verklaarde Nico na afloop. Zowaar een knap staaltje van doorzettingsvermogen! Hans van der Zon , ook in matige vorm verkerend verging het minder tegen Henk de Lange. Hans had al snel last van zijn eigen avontuurlijke instelling, hij liet zich opsluiten en kreeg een lastige stand. Toen Hans een bevrijdende afruil dacht te doen, kreeg hij een vernietigende Coup Royal om de oren en daarom besloot hij om meteen maar te capituleren. In de halve finale van de beker competitie werd ook nog een partij gespeeld. Leo Springer en Yuen Wong vlogen er vol in en speelden een scherpe opening. Na een foutieve afruil van Leo nam Yuen een combinatie die beiden een dam opleverde. Yuen had berekend dat na het afnemen van de beide dammen hij een schijf voor zou staan en zo geschiedde, en Leo kwam er niet meer aan te pas. in een kort interview en  een analyse na de partij liet hij de aanwezige journalist zien hoe zo'n moderne opening inclusief varianten gespeeld dient te worden. voorwaar een indrukwekkende geestelijke bagage. Yuen staat in Borne op eenzame hoogte en de verwachting is dat Yuen er dit jaar weer met alle prijzen van door zal gaan. Een tweedehands handeltje in de vele door Yuen in de loop van de jaren verzamelde bekers wordt door hem serieus overwogen, of moet dit beschouwd worden als een kwinkslag om iedereen op het verkeerde been te zetten?

De partij  tussen Loes Grooters en Richard Vollenbroek werd beslist in het middenspel. Loes sloeg toe met een fraaie combinatie en Richard gaf het op. Arie Hanegraaf stond een schijf voor tegen Gerard Santen, maar “prooi” Gerard Santen beet lelijk van zich af. Met een meerslagfinesse toverde hij een wederzijdse dam op het bord en een puntendeling was het logische gevolg. In de partij van Willem Buschers tegen Bart Venneker had Bart winnend voordeel , hij was echter slordig en bood Willem nog een ontsnapping naar remise. Deze pakte het cadeautje niet uit en Bart kon alsnog een overwinning op zijn conto bijschrijven. Albert Veldman wist na een lange partij twee schijven te winnen tegen Fons ten Broeke en won comfortabel.

Het treffen tussen Bennie Vetketel en Hans Lucassen ontwikkelde zich tot een uiterst vermakelijk fouten festival. Hans maakte nog de minst fatale fouten en kwam als overwinnaar uit de rokende puinhopen omhoog. Peter Behrens en Bertus Noppers speelden een leuke partij, maar een paar slordigheden werden Bertus fataal. De topper tussen Henk Jansen en Marinus Bosman was van een hoog niveau. Met een uitstekend tactisch plan wist Henk in het eindspel uiteindelijk de winst naar zich toe te trekken. In Enschede werd vorige week het toernooi om de Twente-Cup gespeeld.  Het is een jaarlijkse traditie. EDC Enschede ,damclub Almelo ,Twente’s Eerste uit Hengelo en BDV Borne doen hier aan mee. Dit keer was er geen succes weggelegd voor de Bornse dammers, alle drie   wedstrijden gingen verloren. Het altijd heel gezellige toernooi werd gewonnen door gastheer EDC Enschede.

Uitslagen groep 1:

Hans van der Zon- Henk de Lange 0-2