Arie Hanegraaf zingt het hoogste lied.

1704

Hans van der Zon in diep gepeins verzonken. Hier mist hij de mogelijkheid om naar dam te combineren.

In de eerste groep werden vier partijen gespeeld. Het meest in het oog sprong de ontmoeting Peter van Esch- Hans van der Zon. Peter  dacht schijfwinst te forceren door op een schijf van zijn tegenstander te lopen.  Weglopen met de bedreigde schijf mocht niet omdat Peter een combinatie had ingebouwd. Hans verzonk in diep gepeins en zag geen andere mogelijkheid dan maar met een schijf minder verder te spelen. Beide spelers hadden niet gezien dat Hans verrassend naar de winst had kunnen combineren! Dit werd na de partij door een wel heel wakkere omstander aangegeven. Peter wist zich geen raad met de weelde van een schijf voorsprong en liet de partij nog remise lopen. Jan Bosch speelde klassiek tegen Michiel Hagreis. Michiel leek er op uit te zijn om een ander speltype op het bord te kunnen brengen en al dat tactische gemanoeuvreer eindigde in een gelijkwaardige puntendeling. Yuen Wong zette Jos Moorman meteen al onder druk en ging er al snel met beide punten vandoor. Leo Springer leek beter te staan tegen Henk de Lange maar de partij eindigde in een gelijkwaardige puntendeling.

In de tweede groep eindigde de topper Marinus Bosman-Peter Behrens in een foutloze puntendeling. Richard Vollenbroek liep tegen Gerard Santen al snel in een damzet en Gerard kon al snel de felicitaties in ontvangst nemen. Bertus Noppers tegen Loes Grooters was een partij met wisselende kansen. Aanvankelijk wist Loes een schijf te winnen, maar even later liep Loes in een damzet en Bertus stond op winst maar maakte zelf nog een lelijke fout waardoor “Lucky Loes” er alsnog met beide punten vandoor ging. Topper Henk Jansen had opvallend veel moeite met Fons ten Broeke, maar beschikte over wat meer tactische vaardigheden en daardoor wist Henk de partij uiteindelijk in zijn voordeel te beslissen. Alom bekend is de gezellige luidruchtigheid op de clubavonden van de Bornse Dam Vereniging en clubzanger Arie Hanegraaf draagt daar zijn steentje aan bij. Arie speelde tegen Willem Buschers en kon na de nodige schermutselingen met triomfantelijk overwinningsgezang twee punten op zijn conto laten bijschrijven. Bennie Vetketel had iets goed te maken en deed dat overtuigend tegen Albert Veldman. Een niet al te moeilijke combinatie leverde Bennie drie schijven winst en de partijwinst op. Hans Lucassen dacht wat lichtzinnig over zijn tegenstander Marinus Freriks. Het kostte hem een schijf en daarna nog twee en al morrend moest hij opgeven. Onderschatting van je tegenstander is iets dat je vaak duur komt te staan.

Uitslagen groep 1:

J.Bosch- M.Hagreis 1-1