De schier onstuitbare opmars van Yuen Wong

Afgelopen vrijdagavond werden er in het clubgebouw de Fontein aan de Twijnerstraat weer partijen gespeeld voor de onderlinge competitie van de Bornse Dam Vereniging. Iedereen Is welkom om eens te komen kijken of te dammen tussen 19.45 en 0.00 uur.

In de eerste groep versterkte lijstaanvoerder Yuen Wong zijn koppositie met een geraffineerde overwinning op Michiel Hagreis. Hij dwong Michiel tot het maken van lastige keuzes, en sloeg toe met een prachtige combinatie. Een gebrek aan wedstrijdritme brak Niels  Meijer op in zijn strijd tegen runner-up Nico Rosink. In een niets aan de hand stand liep Niels in een eenvoudige doorbraakcombinatie en was meteen kansloos. Peter van Esch speelt wel aardig maar heeft wat later in de partij nog wel eens een moment van onoplettendheid, of verzuimt de nodige zetcontrole. In ieder geval liep Peter tegen Jan Bosch in een niet al te moeilijke damcombinatie en kon de pijp aan Maarten geven. Jos Moorman had te weinig schijven op zijn rechtervleugel en dat werd hem fataal tegen Henk de Lange. Met een driedubbele afruil en een offer brak Henk door naar de damlijn.

In de tweede groep speelde Ayla Nur tegen topper Henk Jansen. Haar centrumstand werd omsingeld door Henk maar Ayla doorstond deze bekwaamheidstest met glans en bereikte een gelijkwaardige puntendeling. De routiniers Peter Behrens en Arie Hanegraaf konden elkaar geen pijn doen en remise was een logische uitslag. Gerard  Santen heeft veel meer ervaring dan Bart Venneker en wist dat ook op het scorebord over te brengen. Al gelijk aan het begin van de partij maakte Bart een afschuwelijke fout omdat hij op dat moment in zijn functie als  secretaris tussendoor even met andere zaken bezig was. Gerard maakte een sportief gebaar en zijn tegenstander mocht de foute zet ongedaan maken. Gerard heeft een gouden hart maar beschikt ook over de nodige tactische kwaliteiten.In het eindspel moest Bart een schijf offeren en kwam er verder niet meer aan te pas. Willem Buschers kreeg de kans om tegen de sterke Marinus Bosman op de valreep nog een punt te pakken maar zag deze mogelijkheid niet en ging alsnog de bietenbrug op. De rivaliserende toppers Bennie Vetketel en Loes Grooters maakten geen fouten en na een lange strijd bleek een puntendeling voor beiden het hoogst haalbare te zijn. Bertus Noppers is de laatste tijd niet erg in vorm. Ook tegen Marinus Freriks ging het mis waardoor Marinus een dam kon halen. In de partij tegen Albert Veldman liet Hans Lucassen zich opsluiten en dat werd hem fataal. “Die fout maak ik wel vaker” verklaarde hij na afloop.

Uitslagen 1-5-’15:

Groep 1: