Heroïsche damstrijd tussen Michiel Hagreis en Yuen Wong

Afgelopen vrijdagavond werden er in het clubgebouw de Fontein aan de Twijnerstraat weer partijen gespeeld voor de onderlinge competitie van de Bornse Dam Vereniging. Iedereen Is welkom om eens te komen kijken of te dammen tussen 19.45 en 0.00 uur.

Het nieuwe seizoen ging overdonderend van start met de invoering van het “Systeem Keizer”, er wordt in 1 groep gespeeld en het indelen van de onderlinge gaat met behulp van de computer met een ingenieuze puntentelling. In het middenspel maakte Loes Grooters een foutieve dubbele afruil waarna oude rot Leo Springer schijfwinst wist te forceren. Volgens omstanders kreeg Loes aan het einde van de partij plotseling even de kans om remise te bereiken maar dat zag ze niet en daarmee was de winst voor Leo een feit. Hans Lucassen tegen Fons ten Broeke was geheel volgens het heersende Hollandse weer een en al wisselvalligheid. Eerst was er een blunder van Hans ,hij trapte in een 2 om 3 combinatie, wat verder in de partij kreeg Fons een wrakke stand en leverde zijn schijf voorsprong weer in. Toen Fons een doorbraak over het hoofd zag restte hem uiteindelijk niets anders dan opgeven. Peter van Esch hield zich prima staande tegen Nico Rosink ,totdat hij een zeer verraderlijke 6 om 4 doorbraak over het hoofd zag met een eindspel waarin Peter langzaam maar zeker kopje onder ging. Niels Meijer had alle geluk van de wereld omdat tegenstander Marinus Freriks een mogelijke damcombinatie miste. Wat later wist Niels Marinus vast te zetten en besliste de partij met een 2 om 2 doorbraak.

Jan Bosch sneed door de stelling van secretaris Bart Venneker als een mes door de boter en rondde het bekwaam af met een vernietigende combinatie. Met het uitvoeren van een damcombinatie was Walther Broekate een maatje te groot voor tegenstander Bertus Noppers. Bestuurder en ex-bestuurder Jos Moorman en Marinus Bosman beten mekaar niet echt met een gladde remise als resultaat. Henk de Lange maakte korte metten met tegenstander Henk Jansen. Hij kwam al snel een schijf voor en kon al spoedig 2 punten op zijn conto bijschrijven. Peter Behrens en Albert Veldman rookten al snel en onopvallend de vredespijp. Het absolute hoogtepunt van de avond was de partij tussen Michiel Hagreis en kampioen Yuen Wong. Hun onderlinge strijd zorgde (alweer) voor duizelingwekkende taferelen op het dambord. Michiel liet eerst een unieke kans lopen om een zeer goede stelling op het bord te brengen, daarna  offerde hij een schijf, maar kreeg daarvoor veel compensatie. De zoektocht naar de winst voor Yuen ging letterlijk door tot de laatste schijf, en hij moest uiteindelijk in remise berusten. Na analyse bleek dat Yuen bijna op het laatst de winst nog gemist heeft.

Lange,de,Henk

Jansen,Henk