Moeizame zege voor damteam

De beste spelers van Borne en Almelo hebben sinds enige tijd hun krachten samen gebald en mogen na de promotie , het dit seizoen proberen waar te maken in de landelijke eerste klasse.

De eerste wedstrijd op zaterdag thuis tegen Emmeloord werd een overwinning , maar deze kwam nogal moeizaam tot stand. Gertjan Kolsté gaf het goede voorbeeld door strategisch superieur de winst af te dwingen. Een meevaller was er voor Henk de Lange ,die geen uitzicht op de winst  had, er was eerder sprake van wat moeizaam geploeter , maar vanuit het niets zette zijn tegenstander een 2 om 2 doorbraak open , waar Henk dankbaar gebruik van maakte. Er volgden een paar puntendelingen ,maar de stand van Nico Rosink oogde zorgelijk en ook Frank Eektimmerman had een lastige partij , en Michiel Hagreis werd strategisch beetgenomen en leek het niet meer te gaan redden, en Jan Bosch stond een schijf achter in het eindspel en moest het hoofd koel en de voeten warm houden. Omdat zijn tegenstander ging ruilen kon Nico het remise houden en Frank wist ondanks een schijf achterstand door de nodige compensatie het eindspel op remise te houden. Jan Bosch speelde koelbloedig naar een puntendeling maar Michiel ging de bieten brug op, en de krappe overwinning met 11-9 was daarmee een feit. Wil het de volgende wedstrijden ook goed gaan , dan zal het niveau bij sommigen toch  nog wat omhoog moeten.

Op de vrijdag avond werd er ook nog voor de onderlinge gespeeld, talrijk en vindingrijk waren de talloze deelnemers. Bertus Noppers werd door Henk Jansen afgetroefd op zijn eigen specialiteit. Ditmaal kreeg Bertus zelf een vernietigende combinatie om zijn oren. Hans Lucassen had in het gevorderde middenspel nog remise kansen tegen Niels Meijer maar de druk werd te groot en Hans kon het uiteindelijk toch niet bolwerken. Het hogeschool dammen van Yuen Wong gaat gewoon door. Ditmaal was Albert Veldman het slachtoffer. Jos Moorman had een ingewikkelde stand tegen Hans van der Zon, maar Jos had een verassend eenvoudige maar doeltreffende oplossing die goed genoeg bleek te zijn voor de winst. De enorme routine van Loes Grooters werd Bart Venneker te machtig en deemoedig moest hij het hoofd buigen. Gerard Santen tegen Marinus Bosman werd een partij met wisselende kansen. Marinus zette aan voor een ingewikkelde combinatie, hij gaf een schijf en zag toen dat zijn plannetje niet klopte, maar in het vervolg ging Gerard jammerlijk de fout in en verloor het nog.

De uitslagen van de onderlinge:

L.Grooters- B. Venneker 2-0

J.Moorman- H. van der Zon 2-0