Verzwakt team ternauwernood ontsnapt aan nederlaag

Op de vrijdagse clubavond van de Bornse Dam Vereniging werd er weer voor de onderlinge competitie gespeeld.

Gerard Santen kwam op voorsprong en stond huizenhoog gewonnen tegen Bart Venneker maar Gerard had veel moeite met de afronding. Zozeer zelfs dat hij nog een doorbraak moest toestaan en het werd uiteindelijk remise. Een Houdini-act was weggelegd voor Hans Lucassen. Hij stond zwaar verloren tegen Albert Veldman ,maar tegen het eind van de partij werd Albert erg slordig en Hans kon nog ontsnappen naar een puntendeling. Loes Grooters tegen Bertus Noppers werd een taaie en gelijk opgaande strijd met remise als resultaat, en Ayla Nur was veel te sterk voor Fons ten Broeke. Jan Bosch werd positioneel helemaal suf getikt door Yuen Wong. Michiel Hagreis speelde weer een juweel van een partij en Nico Rosink had aanvankelijk niets in te brengen, maar later in de partij werd het erg ingewikkeld en Michiel wist in een woud aan varianten de juiste weg niet te vinden en liet zich nog beetnemen door Nico.

Op zaterdag moest het verzwakte eerste team aan de bak tegen Zwolle. Borne miste dit keer enkele sterke spelers en het ging allemaal eigenlijk nog maar net goed. Het begin was goed, Leo Springer speelde de onvoltooide hekstelling en sloeg combinatief toe. Na nog een aantal overbodige zetten van zijn tegenstander kon Leo uiteindelijk de felicitaties in ontvangst nemen. Niels Meijer verzilverde een vernietigende dam combinatie en won snel. Daarna keerden de kansen volledig. Johan Essink liet zich strategisch foppen door zijn tegenstander en werd er vervolgens combinatief af gemept. Roelof Jan de Haan kwam met een afgrijselijke tempozet en kwam er niet meer aan te pas. Jan Bosch had een off-day en werd in een dunne stand volledig vastgezet door zijn tegenstander. De redder in nood werd Gerrit Bosch. Hij zette zijn robuuste schouders er volledig onder. Heel secuur en vakkundig zette hij zijn tegenstander vast , hij kwam een schijf voor en rondde het feilloos af. Henk de Lange leek even een vervelend moment te hebben maar wist het bekwaam op remise te houden, en Nico Rosink kreeg wel voordeel maar wist zijn taaie tegenstander uiteindelijk niet te slopen. Met drie invallers werd het 10-10 tegen een tegenstander waarvan normaal gesproken toch gewonnen zou moeten worden.

Jansen,Henk

Behrens,Peter