Damblindheid Hans Lucassen

Op de vrijdagse clubavond van de Bornse Dam Vereniging werden weer talrijke partijen afgewerkt voor de onderlinge- en  de beker competitie.

Michiel Hagreis speelde voor de beker tegen Leo Springer. Door een hogere positie in het afgelopen seizoen moest Leo winnen. Michiel kreeg een gewonnen positie maar was nogal slordig in de afwerking en liet het nog remise lopen. In de noodzakelijk geworden sneldam partij stond Michiel ook goed maar nam geen risico en nam genoegen met remise waardoor Michiel doorgaat naar de volgende ronde. Hans van der Zon boekte bekerwinst tegen Bennie Vetketel middels een vernietigende damcombinatie. In de onderlinge maakte Henk Jansen handig gebruik van een aanknopingspunt in de stand van Albert Veldman. Via een randschijf combineerde hij naar schijf- en partijwinst. Yuen Wong bouwde geduldig aan een strategische winstpartij tegen Marinus Bosman. Hans Lucassen kwam 2 schijven voor tegen Marinus Freriks maar aan het eind van de partij werd Hans getroffen door een ernstige vorm van damblindheid. Hij gaf een gewonnen 4 om 1 eindspel ten onrechte remise. In een uiterst gecompliceerde partij miste Nico Rosink een schijfwinst die mogelijk was door middel van een geraffineerde combinatie. Hij drong nog wel wat aan maar tegenstander Jan Bosch gaf geen krimp en bereikte een puntendeling.

Op de zaterdag speelde het eerste team een landelijke wedstrijd in Doetinchem, en ging uiterst overtuigend naar een prachtige 13-7 overwinning. Michiel Hagreis liet al snel zien hoe het moest. Hij won door middel van een uitgelokte en verpletterende damcombinatie. Henk de Lange Anton Jurg ,Leo Springer en Jan Bosch gingen probleemloos naar een puntendeling, maar Jan Bosch scheen niet te beseffen hoe goed hij  stond, anders had hij nog wel even doorgespeeld. Roelof Jan de Haan speelde verdienstelijk remise tegen een sterke tegenstander. Op handige wijze speelde Frank Eektimmerman zich naar een klassieke winst. Nico Rosink voerde een fraaie combinatie uit , onmiddellijk gevolgd door schijfwinst en na nog wat schermutselingen boekte hij een fraaie overwinning. Gertjan Kolsté was succesvol in de omsingeling. Hij dwong al snel een foutieve opbouw af en ging snel en onbedreigd naar de winst. Alleen invaller Frank Krijnen verloor, in een klassieke partij koos hij voor een verkeerde en krachteloze opbouw. Al met al een overtuigend optreden en voorlopig een tweede plaats in de landelijke eerste klasse A.

Uitslagen beker:

B.Vetketel-H. van der Zon 0-2

L.Springer-M.Hagreis 1-1 sneldammen 1-1 Hagreis naar volgende ronde.

Onderlinge:

H.Jansen-A.Veldman 2-0