Landelijk team gaat hard onderuit

Er werd weer danig gepeinsd op de clubavond van de Bornse Dam Vereniging. In de strijd om de beker vochten Michiel Hagreis en Nico Rosink verbeten en langdurig om een plekje in de halve finale te bemachtigen.

In de reguliere partij werd het remise waarna een sneldampartij de beslissing moest brengen en daarin vond Nico Rosink zijn Waterloo. Henk Jansen tegen Peter Behrens was ook een spannende bekerpartij waarin Peter uiteindelijk aan het langste eind trok. In de onderlinge kwam Peter van Esch  een schijf voor tegen Arie Hanegraaf en vervolgens werd arme Arie volledig vastgezet. Fons ten Broeke kreeg een genadeloos pak op zijn broek van Ayla Nur en koploper Yuen Wong won al snel van Hans van der Zon d.m.v. een forcing. Marinus Freriks ging de bietenbrug op tegen Bennie Vetketel ,en het spel van Loes Grooters bleek in de goede betekenis te geraffineerd voor Gerard Santen. Henk de Lange kwam al in de opening middels een forcing een schijf voor tegen Jos Moorman, maar Jos had enige compensatie en leek nog remise kansjes te hebben. Maar in het afspel speelde Jos het niet op zijn sterkst en Henk kon uiteindelijk nog vrij eenvoudig 2 punten op zijn conto bijschrijven. Hans Lucassen moest hard zwoegen voor zijn puntendeling tegen Bart Venneker en heeft al sterretjes gezien voordat hij de buiten deur open deed.

Op de zaterdag moest het landelijke bondsteam aantreden voor de topwedstijd tegen het sterke Witte van Moort. Het zat bepaald niet mee want door belangrijke zaken arriveerde een speler  wat later en door ongelukkige omstandigheden arriveerde een andere speler zelfs te laat in de speelzaal en moest een reglementaire nul incassseren. Soms leunt de mens zwaar op de techniek maar wanneer deze faalt kan men zomaar op een dwaalspoor gezet worden. Frank Eektimmerman, Anton Jurg Matthijs van Hofwegen en Gertjan Kolsté bereikten allemaal een gelijkwaardige puntendeling. Invaller Peter van Esch hield lang stand , maakte uiteindelijk een fout maar in het eindspel kreeg hij met een schijf minder nog remise kansjes maar moest toch berusten in een nederlaag. Gerrit Bosch werd het slachtoffer van een geweldige combinatie , onmogelijk te zien voor de gewone dammer. Nico Rosink ,toch door de wol geverfd werd ook al het slachtoffer van een fraaie combinatie. Henk de Lange stond onder druk en in een vrij dunne stand vond hij de  weg naar de remise niet ,ook omdat hij een reddend offer over het hoofd zag. Positief was de snelle winst partij van de sterke invaller Niels Meijer die heel mooi naar de damlijn combineerde, maar het eind resultaat was een ontluisterende 14-6 nederlaag.

Beker:

M.Hagreis- N,Rosink 1-1   Michiel wint na sneldammen