De hoofdrol voor "good old" Bertus Noppers

De onderlinge competitie van de Bornse Dam Vereniging is weer gestart, en er werd weer fel om de punten gestreden.

Er was meteen een hoofdrol weggelegd voor “good old” Bertus Noppers. Ondanks een broze gezondheid zat hij weer gewoon achter het bord en hij maakte meteen korte metten met de plannen van Willem Buschers die er niet aan te pas kwam. Jan Bosch bouwde een prachtige en positioneel superieure positie op tegen Marinus Bosman. Met een verborgen ruil had Marinus zich nog kunnen redden, maar hij deed dat niet en toen werd de druk te groot en na nog wat schermutselingen moest Marinus uiteindelijk het hoofd buigen. Ayla Nur werd danig onder druk gezet door Yuen Wong en toen ze in een verraderlijke bomzet liep was het snel bekeken. Henk Jansen en Michiel Hagreis speelden een opmerkelijke partij. Eigenlijk was het “gewoon” een klassieke partij, de spelers leken mekaar nog aardig in evenwicht te houden, maar iedereen vroeg zich af wat Henk deed besluiten om de partij op te geven. Na de partij gaf een geraadpleegd computerprogramma aan dat de stand gelijkwaardig was. Overigens is het ten strengste verboden om tijdens de partij gebruik te maken van elektronische hulpmiddelen of adviezen van derden.

Leo Springer was inmiddels al lang klaar met Arie Hanegraaf die kennelijk geïmponeerd was door de reputatie van Leo. Peter Behrens streed dapper tegen Nico Rosink, maar met sterk centrum-spel pakte Nico de belangrijke velden en hij won uiteindelijk overtuigend. “Een mooie partij om op gang te komen” Deze profetische woorden sprak Hans van der Zon toen hij moest aantreden tegen Henk de Lange die het vizier ook niet op scherp had staan. Al snel miste Henk een eenvoudige schijfwinst. Een aantal zetten later werd Hans het slachtoffer van een klemzet waardoor hij een schijf achter kwam ,en door een verkeerde slagkeuze verzuimde hij ook nog de nodige compensatie. Henk was wat slordig in de afwerking want hij gaf Hans de kans om via een tussen- gooi-combinatie weer op een gelijke stand te komen. Maar Hans zag dat ook niet en moest al snel daarna de pijp aan Maarten geven. In een boeiende partij werd haar geliefde hekstellings-spel weer door Loes Grooters in de praktijk gebracht. Dit leidt vaak tot gecompliceerd en risicovol spel.  In ieder geval bracht Gerard Santen  Loes danig in het nauw , maar hij besefte dat niet en na het stormachtige begin vervlakte de partij enigszins en een puntendeling was het resultaat.

N.Rosink-P.Behrens 2-0

J.Bosch-M.Bosman 2-0