Dam beker-strijd op hoog niveau

De onderlinge competitie van de Bornse Dam Vereniging leverde weer spannende partijen op. De beide “Jannen” mochten tegen elkaar.

Jan Bosch had een positioneel superieure stelling opgebouwd in de strijd tegen Jan Koerselman. Maar zoals wel vaker de laatste tijd toonde Bosch een gebrek aan scherpte en hij liet zich lelijk verrassen door een lepe combinatie en de winst kon Jan Koerselman derhalve niet meer ontgaan. Marinus Bosman dacht met een fraaie damcombinatie de partij snel te beslissen maar tegenstander Fons ten Broeke bleef zich vol strijdlust verzetten tegen de onvermijdelijke nederlaag die tenslotte toch een feit werd. De toch niet zo met successen verwende  secretaris Bart Venneker nam met een brede glimlach de felicitaties in ontvangst na zijn winst op Bennie Vetketel. Henk Jansen en Nico Rosink maakten er een waar spektakel-stuk van, ze brachten een dubbele opsluiting op het bord , een speltype dat nogal combinatie-rijk is. Dat ondervond Jansen want hij kreeg een dodelijke damcombinatie te verwerken en staakte de kansloze strijd.

Jos Moorman won van Gerard Santen en Bertus Noppers won van Richard Vollenbroek die naar achteraf bleek toch te snel had opgegeven want er zat nog een moeilijke redding in de stand. Loes Grooters speelde haar vertrouwde randspel ,maar tegenstander Michiel Hagreis zette haar danig onder druk. Loes was koortsachtig op zoek naar een goede oplossing maar zag daarbij een eenvoudige combinatie over het hoofd , terwijl er toch wel degelijk een ingenieuze verdediging in de stand verborgen zat. Een speler onder druk maakt fouten zo luidt een oude dam-wet. “Wat zitten er veel mogelijkheden in de stand” verzuchtte een peinzende Willem Buschers, maar dat belette hem niet om keurig remise te spelen tegen oude rot Peter Behrens. Er werd ook een beker wedstrijd afgewerkt. Sterspeler Yuen Wong mocht het opnemen tegen “coming man”en “angstgegner” Niels Meijer. Het duel was van een hoog niveau en eindigde in remise, en daarna moest een sneldam-partij de beslissing brengen. Ook dit was zeer interessant en op subtiele wijze trok Yuen hierbij aan het langste eind.

Onderlinge:

J.Bosch- J.Koerselman 0-2