Fons ten Broeke speelt als herboren

Het provinciale team van de  Bornse Dam Vereniging heeft een uitstekende prestatie geleverd.

In de uitwedstrijd tegen Almelo was er weer een overtuigende overwinning voor topscorer Marinus Bosman. Ook Bart Venneker maakte korte metten met zijn tegenstander. Hans van der Zon kreeg zomaar een schijf cadeau en won ook. Henk de Lange had een bliksemstart en forceerde al snel een schijf voorsprong maar moest het nodige geduld betrachten om de overwinning uit het vuur te slepen. Remises waren er voor Jos Moorman en een degelijk spelende Peter Behrens. Een fraaie 12-2 overwinning derhalve. Op de clubavond van de Bornse Dam Vereniging werd op de vrijdag de onderlinge gespeeld en de aandachtige toeschouwer kwam ogen tekort om alle bizarre ontwikkelingen te kunnen volgen. Marinus Bosman onderstreepte zijn goede vorm door ditmaal te winnen van Peter van Esch, die zich volledig op de stand had verkeken. Niels Meijer miste tegen Jan Bosch in het eindspel een 1 zet diepe winst en moest teleurgesteld in remise berusten. Bart Venneker en Willem Buschers speelden een prachtige partij met een ondoorgrondelijk spelbeeld waarvan niemand, inclusief de spelers ,wist hoe het verder moest. Na een ongelukkige opbouw van Willem combineerde Venneker naar dam waarna het pleit snel beslecht was.

Peter Behrens werd overvallen door een acute damblindheid, hij sloeg met zijn dam een schijf te weinig en Marinus Freriks profiteerde maximaal. Met een vernietigende rondslag haalde hij beide punten binnen. Fons ten Broeke speelt dit seizoen als herboren. Ditmaal was de doorgaans solide spelende Arie Hanegraaf het slachtoffer. Jos Moorman besloot op een bepaald moment dat het goed was om eens heel lang na te denken. Waarschijnlijk had hij zich blind gestaard want hij produceerde prompt een slechte zet en Loes Grooters liet zich dat buitenkansje niet ontnemen. De vormcrisis van Jos Moorman is langdurig , maar ogenschijnlijk gaat hij er niet onder gebukt. Net zoals bij de meeste dammers lijkt het dat hij de diepste krochten van zijn dam-geest goed weet af te schermen. Op de zaterdag speelde het landelijke damteam een inhaalwedstrijd tegen de sterke reserves van Hijken , de club die een kersverse wereldkampioen in de hoogste gelederen heeft. Het werd heel spannend ,Leo Springer ging al vrij snel onderuit in een klassieke stand, hij stond al niet best en werd gevloerd door een venijnige doorbraak combinatie. Michiel Hagreis kwam ook in een vervelende stand terecht, maar dan is hij op zijn best. Als de nood heel hoog is dan weet hij wel een ontsnapping te vinden. Hij deed dat met een zeer verrassende combinatie. Anton Jurg had het eindspel op prachtige wijze kunnen winnen, maar door een slordigheidje werd het  toch nog remise. Nico Rosink combineerde zich fraai uit een ingewikkelde klassieke stand met een puntendeling als resultaat. Na nog een serie remises moest de laatste partij de beslissing brengen. Matthijs van Hofwegen moest lang zwoegen , maar wist tenslotte op knappe wijze de overwinning uit het vuur te slepen. De 10-10 eindstand is een indicatie voor de zinderende spanning die de hele middag in de speelzaal heerste.

P.van Esch-M.Bosman 0-2

J.Bosch-N.Meijer 1-1