Dam-team delft onderspit in streekderby

Op één na allemaal winstpartijen in de onderlinge competitie van de Bornse Dam Vereniging.

Niels Meijer bleek veel te sterk voor Marinus Bosman en Jos Moorman komt langzaam maar zeker weer eens op het pad van de overwinningen. Bennie Vetketel was het slachtoffer. Loes Grooters nam een twee om twee doorbraak tegen Gerard Santen en haalde daarna dam en deze kon alleen met materiaalverlies weer afgenomen worden. Met deze overwinning lijkt Loes na een moeizame seizoenstart aardig op stoom te komen en maakt ze zich ook klaar voor een indrukwekkende eindsprint? We zullen zien. Bart Venneker speelde remise tegen Bertus Noppers en had daarmee geluk omdat Bertus niet zag dat hij een gewonnen stand remise gaf. Peter Behrens liep in een damzet tegen Jan Koerselman en hij kwam deze tegenslag niet meer te boven. Henk de Lange speelde weer eens tegen Jan Bosch, een eeuwige rivaal en iemand van hetzelfde niveau. De heren leken een gezapig en routinematig duel af te werken. Henk bereidde zich al weer voor op een twee om twee ruil maar groot was zijn schrik toen Jan er nog een bij gaf en doorbrak. Wakker worden was te laat en alleen nog maar nuttig om Jan de hand te reiken ten teken van overgave. Voor de beker speelde Yuen Wong tegen Hans van der Zon. Hans schoot al snel een een enorme bok en liet verbaal duidelijk merken dat hij ontevreden was over zijn eigen prestatie,  Yuen kon het duel verder probleemloos en routineus uitspelen en  heeft zich daarmee geplaatst voor de finale.

Op de zaterdag speelde het landelijke team zijn laatste wedstrijd en dat was een heel speciale. Tegen de bevriende damclub EDC uit Enschede, die gezegend zijn met de sterke inbreng van een drietal Russische spelers en in de onderlinge confrontaties meestal aan het langste eind trekken. Peter van Esch kreeg al snel te maken met een venijnige dreiging. Hij kwam een schijf achter en verloor. Frank Eektimmerman zette zijn tegenstander vast en won. Roelof Jan de Haan miste een winnende damzet en vervolgens kwam de Haan in tempo-nood en moest een schijf offeren en verloor. Anton Jurg ontsnapte aan een nederlaag omdat zijn tegenstander niet zag dat hij  de stand op kon  blazen. Gerald krol speelde knap remise maar de partij van Leo Springer was weer van een knotsgek kaliber. Hij kwam op winst te staan ,verprutste dat  en had in een remise stand op het laatst nog een trucje waar zijn tegenstander prompt intrapte. Nico Rosink kwam met een zeer verrassende combinatie een schijf voor maar liet zijn tegenstander uiteindelijk nog naar een puntendeling ontsnappen. Michiel Hagreis speelde remise en had geluk dat zijn tegenstander een werkelijk grootmeesterlijke afwikkeling miste. Jan Bosch kwam in een hekstelling en vervolgens kwam hij een schijf achter en hield het nog lang vol maar verloor uiteindelijk toch. Een nipte 11-9 nederlaag, en wéér bleken de samen gebalde krachten van Bornse en Almelose dammers niet voldoende om het Enschedese geweld te temmen.

M.Bosman- N.Meijer 0-2

M.Freriks- W.Buschers 0-2