Peter van Esch ploetert naar de winst

Alweer een opwindend avondje dammen bij de Bornse Dam Vereniging.

In een klassiek-achtig speltype hield Hans van der Zon hield zich aanvankelijk knap staande tegen koploper Nico Rosink. Maar zoals wel vaker trapte Hans in een niet al te moeilijke combinatie en kon gelijk opgeven. Jan  Bosch leek triomfantelijk achterover te kunnen leunen, want hij zadelde Marinus Bosman op met een onafwendbare dubbele dreiging. Zo leek het althans , maar Marinus werd er niet warm of koud van , hij toverde een verrassende combinatie op het bord en dit moet bij Jan als een mokerslag zijn aangekomen en verbouwereerd gaf hij het op. Yuen Wong speelde het slim tegen Henk de Lange en die moest al snel enkele lastige keuzes maken en faalde jammerlijk. Yuen bracht een onaf wendbare dreiging in het spel en met nog een tweede handigheidje was het snel beslist. Bennie Vetketel heeft het juiste ritme te pakken. Hij combineerde naar dam tegen Marinus Freriks die er daarna niet meer aan te pas kwam. Ayla Nur won al snel van Gerard Santen en misschien heeft zij daarmee de weg omhoog weer teruggevonden.

Fons ten Broeke zit goed in zijn (dam) vel. Hij combineerde fraai naar dam tegen Bertus Noppers. Willem Buschers  is een grote man die krampachtige pogingen deed om op een klein mobieltje zijn partij digitaal in te voeren. Het belette hem niet om zijn partij overtuigend te winnen. Het slachtoffer was Arie Hanegraaf. Peter Behrens kwam een schijf achter tegen Peter van Esch, maar Behrens had compensatie en daardoor werd het een lang eindspel waarin hij een paar keer de remise miste. Na heel wat geploeter ging de winst uiteindelijk toch naar Peter van Esch. De langste partij was tussen Jos Moorman en Michiel Hagreis. Jos kon niet voorkomen dat Michiel op winst kwam te staan , maar Michiel deed het helemaal verkeerd en daarna werd het snel remise, “Een prutspartij” , zo omschreef Michiel zijn eigen spel. Deze opmerking was eigenlijk best wel slim ,want zo werd elk mogelijk commentaar van de omstanders gelijk in de kiem gesmoord.

N.Rosink-H.van der Zon 2-0

P.Behrens- P. van Esch 0-2