Een glansrol voor Bertus Noppers

bertus noppers

Bertus Noppers

Bij de Bornse Dam Vereniging wordt het seizoen traditioneel gestart met een simultaan. Deze wordt gegeven door de clubkampioen en ook dit jaar is dat weer Yuen Wong.

Dit keer moest hij het opnemen tegen slechts 9 tegenstanders omdat menigeen nog op zijn vakantie adres verbleef. De grote held van de avond werd Bertus Noppers. Onlangs werd hij vanwege zijn verdiensten nog tot erelid benoemd. Ondanks zijn hoge leeftijd en broze gezondheid blijft hij trouw de clubavond bezoeken. Tijdens zijn wekelijkse uitje trakteerde hij een duidelijk geschrokken  Yuen Wong op een fraaie combinatie waardoor Bertus een schijf voorkwam! In het vervolg maakte Bertus  zelf ook nog een foutje maar op uiterst knappe wijze speelde hij remise. Als enige ,want de andere 8 partijen werden allemaal gewonnen door Yuen ,al moet gezegd worden dat menigeen het vizier niet op scherp had staan. Ook opvallend was de  snelheid waarmee Yuen zijn zetten produceerde. Tegen het einde van de simultaan zat hij nog uiterst royaal in zijn resterende bedenktijd. Winst kansen waren er wel voor Henk de Lange maar in een ingewikkeld speltype raakte hij de weg kwijt waarna hij zelfs nog verloor want Yuen won met een briljant offer.